NKDT informacija
Nacionaliniame Kauno dramos teatre gegužės 31-birželio 3 d. vyks tarptautinis festivalis „Nerk į (garso) teatrą“. Šiais metais jis kviečia pasinerti į garsą. Festivalio programoje – įstabūs užsienio ir Lietuvos menininkų bei trupių pasirodymai, specialiai kuriama premjera ir didelis edukacijų pasirinkimas.
Tryliktą kartą sėkmingai organizuojamas tarptautinis edukacinis festivalis „Nerk į (garso) teatrą“ skelbia naujieną – šiais metais jis skiriamas garsui teatre. Programa sudaryta iš dviejų dalių: specialiosios, skirtos plačiam publikos ratui ir edukacijų, kurios pritaikytos konkretaus amžiaus dalyviams – nuo kūdikių iki suaugusiųjų. Edukacinėje programoje vyks net 40 užsiėmimų, kurias per skirtingas garsines patirtis ves garso ir teatro režisieriai, taip pat aktoriai.
Siekiant parengti konceptualią „Nerk į (garso) teatrą“ programą, festivalio kuratoriumi pakviestas garso meno ir performansų kūrėjas, kompozitorius ir režisierius, reguliariai užsienio rezidencijose ir festivaliuose dalyvaujantis Arturas Bumšteinas. Menininkas apdovanotas Boriso Dauguviečio auskaru už garsinių eksperimentų integraciją į naujas teatro formas bei „Auksiniu scenos kryžiumi“ kategorijoje „Muzika spektakliui“.
A. Bumšteinas į festivalį pakvietė didelę patirtį turinčią vokiečių trupę „Maulwerker“, menininką iš Austrijos Georgą Nussbaumerį, taip pat Lietuvos garso skulptūrų kūrėją Simoną Nekrošių bei „Eye Gymnactics“, Kamilės Dambrauskaitės ir Sholto Dobie duetus.
Programoje pristatoma su garsu scenoje dirbančių šiuolaikinių menininkų paletė, atspindinti tam tikras kuratorių A. Bumšteiną dominančias performatyvias tendencijas: „Viena svarbesnių – tai rituališkumas. Pasirodymuose įvairios sceninės tradicijos „apnuoginamos“ iki pačios esmės, tyrinėjant nuolat meno istorijoje atsikartojančius dramatinius mitus (Nussbaumeris), kuriant naujus instrumentus, tik iš tolo primenančius kažką jau matyto ir girdėto (Nekrošius, Dambrauskaitė), išrandant iš naujo semantinę bei kūno kalbą („Maulwerker“) bei įtraukiant publiką į hipnotinį seansą, vykstantį tarp scenos bei auditorijos („Eye Gymnastics“).“ Festivalio kuratorius tikisi, jog ši eksperimentinė programa pasirodys įdomi kaip tik jaunesnei auditorijai, kuriai galbūt tai bus vartai į originalios saviraiškos pasaulį (taip kaip jam pačiam nutiko, būnant 14-os metų, pamačius „Fluxus“ meno parodą).
Specialiai festivaliui kuriama audio performatyvi premjera
Idėjų nestokojantis Arturas Bumšteinas festivaliui parengs premjerą – audio performatyvų spektaklį „Trečiasis tūkstantmetis“ pagal britų mokslinės fantastikos rašytojo Jameso Grahamo Ballard‘o to paties pavadinimo kūrinį. Šioje XXI a. distopijoje pasakojama apie ateities miestą, kuriame gyventojų prieaugis katastrofiškai didėja. Žmonių perteklius pasiekia tokį lygį, kad gatvės virsta žmonių minia užtvindytomis upėmis, o vienam gyventojui tenka vos keletas kvadratinių metrų būsto ploto, netenkama asmeninės erdvės ir privatumo. Performanso autorius šią temą perteiks aktoriaus Sauliaus Čiučelio modifikuoto balso labirintais, vaizdo projekcija. Premjera vyks birželio 1 dieną Didžiojoje scenoje.
Nuo grojimo vandeniu iki elektroninio tūso
Specialiojoje programoje – 6 Lietuvos ir užsienio menininkų, konstruojančių nepakartojamus akustinius pasaulius, performansai. Festivalį pradės trupės iš Berlyno, Vokietijos, intriguojančiu pavadinimu „Maulwerker“ (liet. burnos darbininkai). „Maulwerker“ išsiskiria savitu tarpdisciplininės performatyvios muzikos kūrimo stiliumi, specializuojasi muzikos ir teatro, muzikos ir kalbos, muzikos ir erdvės, garso ir tylos sankirtose, derina vokalinį atlikimą ir veiksmą su kasdieniais daiktais, integruoja performanso meno ir šiuolaikinės choreografijos elementus. Būtent ši trupė gegužės 31 d. atidarys festivalį nemokamu vidudienį Laisvės alėjoje vyksiančiu pasirodymu „Fontanas“ – gyva garso skulptūra, kurią sudarys atlikėjai, plastikiniai puodeliai, butelis vandens ir žiūrovai, o vakare vyks jų pasirodymas „Manau, gyvenimas daug paprastesnis“ („I Think, Life Is A Lot Simpler Than That“), sudarytas iš audiovizualinių kompozicijų kūnams, balsams, objektams ir vaizdo įrašams.
Kitokio skambesio ir nuotaikos žada garso menininkas, eksperimentatorius Simonas Nekrošius, kuriantis, konstruojantis garso objektus, skulptūras ir juos atliekantis savo performansuose. Festivalyje žiūrovai birželio 2 d. išvys ir išgirs jo kūrinį „Paraobjektai“ – gyvo garso pasirodymą savadarbiais instrumentais, apjungiantį netradicinius garso generacijos būdus bei principus.
Programoje ir dviejų sėkmingai kuriančių duetų pasirodymai. Kamilė Dambrauskaitė (Lietuva), Sholto Dobie (Škotija/Lietuva) birželio 2 d. pristatys improvizuotų vargonų performansą „Bells+organs live“. Kamilė Dambrauskaitė – garso menininkė, kurianti eksperimentinius aplinkos garsovaizdžius, naudodama „pasidaryk pats“ elektroninius ir elektroakustinius instrumentus, įvairias kūrimo technikas – samplinimą, loopinimą, field recordingus – savo pačios sukurtoje scenografijoje iš objektų. Groja gyvą elektroniką, atlieka vizualinius-garsinius pasakojimus. Sholto Dobie naudoja laisvas struktūras ir įvairius garso šaltinius, tarp jų – savadarbius vargonus, hurdy gurdy ir lauko įrašus. Po pasirodymo žiūrovai galės susipažinti su instrumentais iš arti, išgauti savo muziką, tad galima atsivesti ir vaikus nuo 6 metų.
„Eye Gymnactics“ – Viktorijos Damerell ir Gailės Griciūtės sceninis pseudonimas. Menininkės bendradarbiauja kurdamos eksperimentinės muzikos, vokalinių instrukcijų ir užkalbėjimų performansus. Jų tyrinėjimuose jausmingi tembrai susilieja su mentalinėmis kelionėmis, hipnoze ir popmuzikos aidais. Birželio 3-iąją atlikėjos festivalio publiką kvies dalyvauti ypatingoje garsinėje patirtyje „Matyti balsu“. Trijų kūrybinių dirbtuvių metu duetas parengs atlikėjų branduolį, kuris taps galutinio pasirodymo pagrindu. Jame „Eye Gymnastics“ ir Co pasiūlys bet kuriam lankytojui įsitraukti į bendrumo ir rezonanso tyrinėjimą naudojant savo balsą.
Ritualinis performansas
Specialiąją festivalio programą užbaigs austrų kompozitorius, performanso menininkas Georgas Nussbaumeris – birželio 3 d. vyks dviejų dalių performansas „Kauno lavina (santaka)“ ir „Lanko pratimai“. Menininkas paaiškina, kad tai kūrinys 6 atlikėjams su akmenukais, rieduliais, krūmais ir varpu bei violončele. G. Nussbaumeris išplečia muzikos instrumentų ribas iki instaliacijų, savo kompozicijoms įgyvendinti naudoja mašinas, vaizdo įrašus ar gyvūnus. Vargu ar yra kažkas, ko Georgas Nussbaumeris nenaudoja muzikai, o instrumentais jam gali tapti lankas, elnio ragai, pisuaras, akmenys, bulvės, kramtoma guma! Taip pat jis dirba tiek su profesionaliais atlikėjais, ansambliais ir muzikantais, tiek ir su lankininkais, motociklininkų klubu ar šimtais kaimo choristų mėgėjų. Jo didelės apimties kūriniai rodomi tarptautinėse scenose.
Pirmoji dalis „Kauno lavina“ – tai kūrinys apie nepaliaujamą akmenų judėjimą žemyn ir riedėjimą iš kalnų į jūrą. Migruojančių uolienų reiškinys kaip horizontali lavina nagrinėjamas mikroskopiškai tiksliai tiriant vaizdą ir garsą. Šis gaivališkas procesas, retai girdimas gamtoje, įsiterpia į pakrančių augmenijos ošimą. Varpas ir violončelė, kurių forma primena pakrantėje besimaudantį žmogų, vaizduoja skirtingu greičiu bėgantį laiką.
Antroji dalis „Lanko pratimai (žaizdos ir aidai)“ – kūrinys lankininkui ir violončelei. „Lanko pratimai“ išreiškia ginklo ir muzikos instrumento santykį. Šaulys kopijuoja 6-to amžiaus Šv. Sebastiano atvaizdus ant žmogaus liemenį primenančio violončelės korpuso. Pirmojo šūvio įtampą lydi nevaržomo smurto serija. Strėlės sutampa su paveikslo strėlėmis ant to paties kūno ir virsta Šv. Sebastiano matrica, o kiekviena žaizda aidi violončelės tonu ant nepažeisto instrumento.
Pasirodymą Kaune G. Nussbaumeris paruoš per savaitę – repetuos su šešiais atlikėjais iš Lietuvos, kurie dalyvaus pasirodymo vakarą.
Žiūrovų patogumui bus galima įsigyti festivalio paketą: perkant bilietus į 3-6 spektaklius iš karto, bus suteikiama 30-60 proc. nuolaida ir galimybė susidėlioti savo programą (www.nerkas.lt arba www.dramosteatras.lt ).