Wladyslaw Starewicz

„Pirmosios bangos“ filmus lydės japoniški būgnai ir specialiai festivaliui pagaminti instrumentai

23 rugpjūčio, 2022
Skaityti 4 min

„Pirmosios bangos“ informacija


7-ajame „Pirmosios bangos“ sezone nebylius filmus lydės japoniški būgnai ir specialiai festivaliui pagamintas garso efektų instrumentas

Rugsėjo 15–18 dienomis kino centre „Skalvija“ kino istorijos pionierius jau 7-ąjį kartą pristatys Europos šalių kino forumo „Scanorama“ satelitinis renginys – ankstyvojo kino festivalis „Pirmoji banga“. Su „vabzdžių dresuotoju“ praminto Vladislavo Starevičiaus magiškais eksperimentais supažindins į Lietuvą atvykstanti animatoriaus anūkė. Tarp kitų programos akcentų – ypatingi seansai su japonų kino pasakotoju benshi, japoniškų būgnų skambesys bei pasaulinę šlovę Marlenei Dietrich atnešusi juosta. Specialiai „Pirmosios bangos“ festivaliui sukurtu garso efektų instrumentu nebyliems filmams akomponuos ir sinchroninių triukšmų kūrėja, „folių“ menininkė Dominyka Adomaitytė.

Neatrastas Starevičius

Šiemet skaičiuojame 140 metų nuo, ko gero, garsiausio Lietuvoje augusio ir karjerą pradėjusio animatoriaus Vladislavo Starevičiaus gimimo. Nepaisant kūrėjo pripažinimo Lietuvoje ir užsienyje, nuo Lietuvos nepriklausomybės laikų V. Starevičiaus filmus kino teatrai rodė tik du kartus. Iniciatyvos imasi ankstyvojo kino festivalis „Pirmoji banga“ kviečiantis žiūrovus susipažinti su kino istorijai ir lėlinei animacijai itin reikšminga V. Starevičiaus asmenybe bei jo nuopelnais animacijos ir kino meno raidai. 

„Lengva susikurti paveikslą, kad mūsų vadinamasis vabzdžių dresuotojas nieko kito nedarė, tik kamerai „dresavo“ vabzdžius. Tačiau Prancūzijoje jo vabzdžius didžiąja dalimi pakeitė įvairios lėlės, o Rusijos imperijoje praleistas laikotarpis slepia ne vieną dešimtį vaidybinių filmų, kurių svarba kino optinių triukų išradimų kontekste perspjauna visus kitus to meto Rusijos kino režisierius“, – apie neatrastą Starevičiaus kino paveldą pasakoja „Pirmosios bangos“ sumanytojas ir vienas iš organizatorių Aleksas Gilaitis.

Retrospektyvinėje programoje bus parodytas sėkmingiausias režisieriaus filmas – Europos klasika tapusio kūrinio ekranizacija „Lapinas Reinekis“ (Le Roman de Renard, 1937–1941). Pasakojimas apie apsukrų lapiną, jo nuotykiai ir užsispyrimas siekiant tikslo sužavės tiek jauną, tiek vyresnį žiūrovą. 

Jauniausiems žiūrovams taip pat bus pristatyta Prancūzijoje kurtų lėlinės animacijos trumpametražių filmų programa. Ją papildys edukacinės dirbtuvės vaikams su Kauno lėlių teatro konstruktoriumi Audriumi Bartninku, kuriose bus naudojamos specialios lėlės, imituojančios žymiuosius V. Starevičiaus vabalus.

V. Starevičius buvo gavęs ne vieną pasiūlymą iš JAV animacijos studijų, bet visus atmetė norėdamas išlaikyti nepriklausomybę ir savo filmus kūrė vien su šeimos nariais. Šiandien dinastijos vadžias perėmė jo anūkė Léona Béatrice. Ji rūpinasi V. Starevičiaus filmų išsaugojimu, restauravimu bei platinimu ir specialiai atvyks į Lietuvą pristatyti „Pirmosios bangos“ rengiamos retrospektyvos seansus.

Tarp festivalio svečių – japonų kino įgarsintojas benshi

Japonų kino kultūra – tarp seniausių pasaulyje, tačiau po II pasaulinio karo išliko tik labai nedidelė dalis iki tol šalyje sukurtos kino produkcijos. Šiais metais minimo Lietuvos ir Japonijos draugystės šimtmečio proga žiūrovai turės unikalią galimybę ne tik susipažinti su iki šiol itin retai rodomais ankstyvojo japonų kino pavyzdžiais, bet ir sudalyvauti seansuose, kuriuose filmus lydės japonų kino tradicijai unikalus menininkas – kino pasakotojas benshi

Festivalyje dalyvaus vienas nedaugelių profesionalių tradicinių kino pasakotojų – Ichiro Kataoka, jo pasakojimai lydės nebyliuosius japonų filmus. Ichiro Kataoka, yra vienintelis už Japonijos ribų aktyvus benshis, atstovaujantis unikaliai japoniškų nebylių filmų įgarsinimo tradicijai.

Kitas ypatingai laukiamas svečias – Frankas Bockius, bene vienintelis profesionalus kino akompaniatorius, grojantis mušamaisiais. Jis akompanuos festivalio filmams kartu su Lietuvos pianistais, dalinsis patirtimi meistrystės dirbtuvėse, rengiamose kartu su Lietuvos muzikos ir teatro akademija. 

Nebyliems filmams šiemet akomponuos ir sinchroninių triukšmų kūrėja, „folių“ menininkė Dominyka Adomaitytė. Ji gros specialiai 7-ajam „Pirmosios bangos“ festivaliui sukurtu garso efektų instrumentu apprehension engine, kuris įprastai yra naudojamas kuriant garso takelius siaubo filmams. O per filmo „Gyvatė“ (Orochi, 1925) seansą festivalio žiūrovai turės galimybę išgirsti japoniškų būgnų ir kanklių skambesį.

Pasaulinę šlovę Marlenei Dietrich atnešusi juosta

Nors ankstyvąjį kiną įprasta menkinamai lyginti su teatru, šio tik besivystančio meno kūrėjai ieškojo raiškos priemonių ne tik teatro scenoje. Vienas tokių šaltinių – cirkas, pirmaisiais kino gyvavimo metais neretai atsidurdavęs šalia kino kaip viena iš pramogų įvairiose įdomybių mugėse ir pramogų parkuose. Šiemet viena ankstyvojo kino festivalio „Pirmoji banga“ programos dalių bus skirta filmams, įamžinusiems ankstyvojo kino ryšį su cirku ne tik formaliose raiškos priemonėse, bet ir siužetuose. 

Žiūrovai turės galimybę pamatyti iki 2020-ųjų dingusią laikytą Georgo Jacoby dramą „Prietarai“ (Aberglaube, 1919) ir amerikietišką švedų kino klasiko Victoro Sjöströmo filmą „Tas, kuris gauna antausius“ (He Who Gets Slapped, 1924). Pagrindinį vaidmenį pastarajame sukūrė legendinis aktorius Lonas Chaney, išgarsėjęs dėl savo gebėjimo neatpažįstamai keisti išvaizdą. Taip pat programoje pasaulinę šlovę Marlene Dietrich atnešusia juosta – neabejotina kino klasika šiandien laikomas „Žydrasis angelas“ (Der Blaue Engel, 1930). 

Ankstyvojo kino festivalis „Pirmoji banga“ rugsėjo 15–18 dienomis vyks Vilniaus kino centre „Skalvija“. Projektą iš dalies finansuoja Lietuvos kino centras prie Kultūros ministerijos.

Autorius

Previous Story

„Baltijos banga“ Nidoje: filmai, pokalbiai, animacijos mokyklėlė, knygos apie kino operatorių A. Kemežį pristatymas 

Next Story

Leidinio „Žodžiai, žodžiai, žodžiai arba Lietuvos menininkų tekstai” pristatymas ŠMC skaitykloje

Latest from Blog

Discover more from KRITIKOS ATLASAS

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading